door Cindyke » wo maart 07, 2007 20:21
Hallo,
het is leuk te zien dat er nu ook een echt forum ivm otosclerose bestaat!
Ik ben al een half jaar ongeveer actief op het gastenboek van otosclerose.nl.
Ikzelf ben eind augustus 2006 geconfronteerd geweest met de constatatie van otosclerose (op leeftijd van 29.5).
Ik ben zelf op consultatie gegaan omdat ik al langer (zeker 1,5 jaar, maar het laatste half jaar heel erg) problemen had met spraakverstaanbaarheid. Ik hoorde de mensen wel praten, maar verstond er niks van. Ook stond de tv heel luid (in vergelijking moet hoe ze nu maar moet staan). Ik had ook last van oorsuizingen in de vorm van hartkloppingen en "stromen van bloed". "Gelukkig" geen irritant gepiep of zo. Eigenlijk had ik dus niet echt last van die oorsuizingen, maar dat probleem met spraakverstaanbaarheid was voor mij het erst.
Op voorstel van mijn arts is er doen besloten tot operatie (in mijn ogen de enige ?chte oplossing, want hoorapparaat zag ik totaal niet zitten). Die heeft 3 maand later - 14 dec - plaatsgevonden (in Gent).
4 dagen kliniek, eerste dagen nogal duizelig bij het rechtstaan, maar dat ging snel over. Eerste dagen ook serieus last van hartkloppingen in het oor, vermoedelijk door de wonde aan het trommelvlies. Pas 6 dagen na mijn operatie heb ik verscheidene wonderlijke geluiden weer mogen ervaren : een auto op straat, de boiler naast het toilet, de vaatwasser... De eerste 2 weken ongeveer ?cht oorverdovend lawaai allemaal, zeker als de tampon uit mij oor was. Maar mijn inwendige filter in mijn oor is gelukkig snel beginnen werken.
Nu kan ik nog last hebben van "geplop" in mijn oor, zeker bij het wakker worden en slikken. Dan kan de omgeving wat doffer klinken, of holler (moeilijk daar een woord op te plakken).
Ook kan mijn oor af en toe wat lastig aanvoelen, "trekken" noem ik dat dan.
Maar zolang ik de mensen beter dan een half jaar geleden blijf verstaan, en de tv op dit niveau mag blijven spelen (das mijn richtpunt nu geworden), maak ik mij zeker geen zorgen.
Dit was zowat een overzicht van mijn verhaal...